!i

Az Damiaan

Gouwelozestraat 100
8400 Oostende
Algemeen 059 41 40 40
Afspraak 059 41 40 60
Routebeschrijving

KOM-netwerk

AZ Damiaan is lid van het ziekenhuisnetwerk KOM, voor een nog betere zorg.

Gezond barbecueën

9 juli 2020 | gezondheidstips

Een zomerse barbecue is leuk en vooral ook gezellig. Toch vraagt een geslaagde gezonde barbecue ook de nodige aandacht.

Barbecue Banner 1

Geen vet nodig

Grillen of roosteren vraagt weinig of geen extra vet. Kies voor magere vlees- en vissoorten. Zoals konijn, kip, kalkoenborst, varkenshaas, varkensmignonette, steak, ... Gebruik een olie om vlees of vis te marineren. Besprenkel de stukken in plaats van ze onder de olie te dompelen.

En papillote

Vlees of vis samen met verse groenten en kruiden in bakpapier of aluminiumfolie wikkelen (papillot) zorgt ook voor lekkere combinaties. Je kan ook verse aardappelen met de schil in aluminiumfolie wikkelen.

Look- en kruidenboter

Lookboter en kruidenboter zijn vetrijk. Een goed alternatief is het maken van een Italiaanse kruidenkaas.

Salades

Verfrissende salades met verse groenten en eventueel fruit mogen zeker niet ontbreken op een barbecue. Er bestaan verschillende combinaties om salades te maken.

De ideale bordindeling

Tijdens het vullen van je bord is het belangrijk om zoveel mogelijk te streven naar de ideale bordindeling

Barbecue Banner 2

Zuiderse toets of vegetarisch alternatief?

Voor een zuiderse toets kunnen groenten gegrild worden. Voorbeeld schijfjes of repen aubergine, courgette, paprika, ui, paddenstoelen, tomaat, enz. lichtjes inwrijven met een zachte of pittig gekruide olie. Of maak een lekkere groentebrochette.

Barbecue Banner 3

Hygiënisch barbecueën

  • Haal vlees of vis pas uit de koelkast zodra ze op de barbecue kunnen. 
  • Zorg dat de barbecuerooster vooraf grondig is schoongemaakt en laat het even verhitten voor er voedsel op te leggen.
  • Zorg dat vlees, vis en gevogelte voldoende gaar zijn voor je ze opdient. Laat ze anderzijds ook niet aanbranden.
  • Leg de gebakken voedingsmiddelen nooit terug op dezelfde schotel waarop de rauwe producten hebben gelegen.
  • Gebruik evenmin hetzelfde mes voor bereide en rauwe producten.
  • Laat schotels met gegrilde producten, salades en sauzen nooit in de zon staan.
  • Tracht alles wat warm is, warm te houden en wat koud is, koud.

Tips voor het bereiden van salades

  • Doe de dressing of vinaigrette niet op de salades maar geef ze apart. Zo blijft de salade langer knapperig en kan je zelf kiezen hoeveel dressing of vinaigrette je op je salade doet.
  • Slasausjes kun je op basis van magere yoghurt of platte kaas met verse tuinkruiden bereiden.
  • De liefhebbers van mayonaise kunnen hun mayonaise ook aanlengen met magere yoghurt of magere platte kaas, zo is je mayonaise al iets minder vettig.