alert!arrow-leftarrow-rightbulletcheckclipboardStroke 1dropdownfacebookGroupgluegoogle-plusCombined ShapeCombined Shapehospitalizationicon infoiinstagramFill 1looking-glassShapeopenphoneStroke 1selectselect-arrowsShapesocial-linkedinspeech-bubbleFill 1twitterShapeyoutube

Az Damiaan

Gouwelozestraat 100
8400 Oostende
Algemeen 059 41 40 40
Afspraak 059 41 40 60
Routebeschrijving

KOM-netwerk

AZ Damiaan is lid van het ziekenhuisnetwerk KOM, voor een nog betere zorg.

Az Damiaan pionier in betalen via inschrijvingskiosk

28 mei 2018 | Patiënten

Az Damiaan is het eerste Belgische ziekenhuis dat een selfservice kiosk met betalingsmogelijkheden in gebruik neemt. Het voornaamste doel is om het gebruiksgemak van de patiënt te verhogen.

Sinds kort kunnen patiënten zich aan één kiosk inschrijven, hun eID-kaart uitlezen, scannen, volgnummers printen, patiëntlabels afdrukken én betalingen uitvoeren. Deze Belgische primeur werd ontwikkeld door Xperthis, marktleider in software voor financiële en logistieke beheer in ziekenhuizen, en Connecto, gespecialiseerd in de hardware van kiosken en informatiezuilen.

Verhoogd gebruiksgemak en vlottere doorstroming van patiënten

“In het Az Damiaan is het de gewoonte om de patiënten vóór de afspraak een voorschot te laten betalen”, vertelt Bernard Meyers, stafmedewerker onthaal, opname- en ontslagbeleid. “Daarvoor dienden ze zich eerst te registreren aan de kiosk, om daarna te betalen aan een loket. Dankzij het nieuwe volledig geïntegreerd systeem kan het loket overgeslagen worden en kunnen patiënten direct doorstromen naar hun afspraak”.

De nieuwe oplossing heeft voordelen voor zowel het ziekenhuis als de patiënt. Niet alleen wordt de wachttijd voor de patiënt verminderd en is er een vlottere doorstroming. “Het nieuwe systeem zorgt ook voor een sterke vereenvoudiging van het beheer van de patiëntenadministratie”, legt Stijn Courtheyn, Technical Consultant van Xperthis uit. “Bovendien is dit ook een primeur voor ons. Als leverancier van ziekenhuisoplossingen is het de eerste keer dat we dergelijk systeem gelanceerd hebben.”

Xperthis en Connecto werkten in het verleden al samen voor de realisatie van de kiosken. Zo was Xperthis verantwoordelijk voor de bekende X-kiosk software en Connecto voor de hardware. Voor de betalingsterminal steunden ze op de expertise van Connecto in samenwerking met Antenor. In het project wordt ook in primeur de nieuwe Valina betaalterminal van Worldline gebruikt. 

Gefaseerde uitrol

Op dit moment kunnen enkel weduwen, invaliden, gepensioneerden en wezen (WIGW) en de mensen die genieten van een verhoogde tegemoetkoming gebruik maken van de onmiddellijke betalingsmogelijkheden. De andere gebruikers moeten nog een ‘Getuigschrift voor verstrekte hulp’ ontvangen en dit kan niet met de kiosk afgeprint worden. Eenmaal de ziekenfondsen dit document - dankzij hun administratief digitaliseringsproces - niet langer nodig hebben, zullen alle patiënten via de kiosk volledig kunnen geholpen worden.