!i

Veelgestelde vragen over COVID-19-screening van reizigers

Als je een coronatest moet laten afnemen voor je vertrek naar het buitenland, kan je terecht in het COVID-19-screeningscentrum van het Az Damiaan. We beantwoorden hieronder vaak gestelde vragen.

Wie moet er zich laten screenen?

Wie en vanaf welke leeftijd er dient gescreend te worden, lees je op de officiële website van info-corona. Het reisadvies per land lees je op de website van Buitenlandse Zaken. Daarnaast beschikt je reisorganisatie over de meest recente info betreffende je bestemming.

Az Damiaan beschikt niet over extra informatie omtrent wie er dient gescreend te worden.

Wanneer moet ik gescreend worden?

De maximaal toegelaten ouderdom van je test lees je op de officiële website van info-corona. Het reisadvies per land lees je op de website van Buitenlandse Zaken. Daarnaast beschikt je reisorganisatie over de meest recente info betreffende je bestemming.

Az Damiaan beschikt niet over extra informatie omtrent wanneer er dient gescreend te worden.

Kan ik een COVID-19-screening laten uitvoeren in Az Damiaan?

Jazeker, Az Damiaan voert PCR-testen uit:

  • bij reizigers voor vertrek
  • bij mensen die opgenomen moeten worden in het ziekenhuis
  • bij medewerkers van het ziekenhuis met klachten of medewerkers die een hoogrisicocontact hadden

Voor alle informatie, klik hier.

Hoe wordt de prijs van een screening voor reizigers samengesteld? 

 De kostprijs bestaat uit twee delen. Enerzijds het RIZIV-tarief voor de analyse van het staal door het labo van 47,18 euro. Daarnaast is er een vergoeding voor de afname van de wisser in het screeningscentrum van Az Damiaan van 22,82 euro op werkdagen en 42,82 euro op feest- en weekend dagen. Dit maakt een totale kostprijs per afname van 70 euro op weekdagen en 90 euro op feest- en weekenddagen.

Wat als er geen beschikbare afspraken meer zijn op mijn gewenste dag?

Als er geen sloten meer beschikbaar zijn, is het niet meer mogelijk om die dag gescreend te worden. Alle mogelijke sloten zijn beschikbaar gesteld. Er wordt niet gewerkt met verborgen sloten.

We raden je aan om een andere dag te selecteren. De maximale toegelaten ouderdom van de test geeft mogelijkheid om te kiezen uit een aantal dagen.

Daarnaast bieden de luchthavens van Oostende en Zaventem ook afname van COVID-19-testen aan.

Wat als mijn reis verplaatst is?

Indien de maximale toegelaten ouderdom van je test hierdoor overschreden wordt en je hebt de test nog niet betaald, kan je de screening probleemloos verplaatsen via MyNexuzHealth, via deze link. Indien de ouderdom niet overschreden wordt, moet de afspraak niet verzet worden.

Indien de screening reeds gebeurd is, dient een nieuwe afspraak ingepland te worden via MyNexuzHealth, via deze link.

Indien je reeds betaald hebt voor de screening en de afspraak dient verzet te worden: gelieve contact op te nemen met de dienst poli op 059 41 40 60 voor het verplaatsen van je afspraak.

Kan ik mij laten testen na terugkeer van een reis? 

De PCR-test in ons screeningscentrum is enkele voor vertrekkende reizigers. Een screening na je reis vindt plaats in het triagecentrum van je gemeente. Contacteer het triagecentrum van jouw gemeente voor meer informatie.

Wanneer heb ik mijn resultaat?

Een rapport met alle nodige administratieve gegevens wordt u automatisch doorgemaild vanaf het resultaat beschikbaar is, uiterlijk 24 uur na de test.

  • Je kan het resultaat raadplegen op de website van CoZo, uiterlijk 24 uur na de test.
  • Je kan het resultaat raadplegen in uw online medisch dossier op MyNexuzHealth, uiterlijk 24 uur na de test.

Meer informatie over resultaten raadplegen in MyNexuzHealth vind je hier.

Waar kan ik mijn resultaat bekijken?

Een rapport met alle nodige administratieve gegevens wordt u automatisch doorgemaild vanaf het resultaat beschikbaar is, uiterlijk 24 uur na de test.

  • Je kan het resultaat raadplegen op de website van CoZo, uiterlijk 24 uur na de test.
  • Je kan het resultaat raadplegen in uw online medisch dossier op MyNexuzHealth, uiterlijk 24 uur na de test.

Meer informatie over resultaten raadplegen in MyNexuzHealth vind je hier.

Andere informatie met betrekking tot de werking van het MyNexuzHealth-portaal kan je via deze link lezen.

Wat moet ik doen als mijn test positief is?

Neem contact op met het contactopsporingsonderzoek via 02 214 19 19. Neem je zelf geen contact met hen op, dan zullen zij u opbellen of een sms sturen (met het nummer 8811) om het contactopsporingsonderzoek te starten. Het is heel belangrijk dat je thuis blijft en dat jezelf zoveel mogelijk isoleert van andere mensen. Bij het ontwikkelen van (erge) klachten contacteer je huisarts.