!i

Lekkere feestdagen

Feesten betekent vreugde en plezier, gezellig samenzijn met vrienden en familie, lekker en uitgebreid tafelen, kortom: genieten van het leven. Nochtans worden feesten vaak beschouwd als de vijand van onze slanke lijn en veroorzaakt het veel schuldgevoelens achteraf.

Goed nieuws, feesten kunnen deel uitmaken van een gezond eetpatroon! En gelukkig maar, want ze maken deel uit van ons leven en we kunnen… en willen ze ook niet laten vallen. Daarom proberen we een gezond tintje te geven aan de maaltijden om ze op die manier in te passen in een evenwichtige voeding.

Hoe evenwichtig koken voor een feestmaaltijd?

Wanneer je zelf gasten ontvangt, heb je het voordeel dat je de menukeuze zelf in handen hebt. Door bij gerechten bepaalde ingrediënten te vervangen door een magere variant, bevat je menu minder calorieën.

Enkele tips om de aperitief alvast goed in te zetten.

Aperitief

Niets is zo gezellig als een uitgebreid aperitief met vrienden en/of familie. Neem slechts één aperitief of kies voor een alcoholvrij alternatief. Onderstaande keuzes bevatten 100 kcal per glas en zijn een betere keuze.

  • champagne of cava
  • droge witte wijn
  • Martini

Probeer dranken die meer dan 100 kcal per glas bevatten te vermijden zoals: bier, porto, kirr, sangria, zoete witte wijn, cocktails. Alcoholische dranken worden ook wel lege caloriebronnen genoemd, vermits ze enkel calorieën leveren en geen voedingsstoffen. Wees hier dus ook tijdens de feesten zuinig mee.  Misschien is het een leuk idee om in februari deel te nemen aan de actie tournée minérale. Neem deel met Az Damiaan via http://www.tourneeminerale.be/

Aperitiefhapjes

  • De klassieke dipgroentjes (bloemkool, selder, wortel, prei...) met zelfgemaakte dipsausjes op basis van magere platte kaas.
  • Toastje met groentenspread.
  • Lepelhapje met verschillende soorten gewokte groenten met sojasaus.
  • Groentesoep met visgarnituur in een klein kommetje.
  • Gerookte vis (zalm, heilbot...) met magere platte kaas en een groentecoulis.
  • Filodeeg met vulling bereid in de oven zonder vetstof (bv. lenterolletje).
  • Wrap met gerookte zalm en light kruidenkaas.
  • Vermijd: gefrituurde hapjes, kaas en salamiblokjes, chips of zoutjes.